Citind acest articol vei afla ce este SEO și ce înseamnă optimizarea unui site web. Poate că de multe ori ai auzit de treaba asta cu optimizarea și nu întelegeai exact despre ce e vorba. Acest articol este scris fără a folosi un limbaj de specialitate, pentru a fi înteles de oricine.
SEO este prescurtatea de la Search Engine Optimization sau Optimizare pentru Motoarele de Căutare. Pe scurt înseamnă optimizare pentru Google. Evident că motoarele de căutare sunt multe, dar majoritatea se referă doar la Google deoarece este folosit de 92% din persoanele care folosesc internetul. Optimizare SEO se referă la toate configurațiile tehnice ale unui site web, pentru ca acesta să fie relevant în ăautarea de pe Google.
SEO este despre conținutul de pe pagină, factori din afara site-ului web și despre experiența utilizatorului pe site-ul tău. Multă lume crede că SEO este despre anumite cuvinte cheie puse în anumite locuri și doar atât. SEO este complex și motoarele de căutare se uită la foarte multe aspecte.
Pentru a înțelege ce este SEO, trebuie să întelegi cum funcționează. Motoarele de căutare sunt niște roboței care se plimbă pe toate site-urile de pe internet și le indexează. Este un fel de bibliotecă cu site-uri web. Fiecărui site îi face o radiografie pentru a intelege în ce categorie să îl includă. După ce indexează site-urile web în biblioteca lor, motoarele de căutare le arată utilizatorilor care sunt interesați de o anumită informație, în functie de cât de relevante sunt pentru anumite căutari.
De exemplu, dacă cineva caută pe Google un mecanic în Brașov, Google se uită în biblioteca sa de site-uri, la categoria mecanici și afișează cel mai relevant rezultat. Site-ul cu cea mai bună optimizare SEO, o să apară primul în rezultate și celelalte site-uri vor fi după el, în funcție de relevanță. Google fiind un robot, nu ințelege textul la fel ca un om și atunci are criteriile sale care trebuiesc îndeplinite, pentru a considera ceva relevant. Să ințelegi ce vrea să vadă Google, stă în a face un site perfect optimizat SEO, care să fie în primele rezultate. În domeniile de activitate foarte competitive, diferența între un site optimizat SEO perfect și unul bun, stă în micile detalii.
Pentru ca motoarele de căutare se imbunătățesc de la an la an, ele își schimbă criteriile la care se uită pentru a considera un site relevant pentru anumite căutari. Google face constant schimbări minore ale algoritmului, iar de aproximativ două ori pe ani, fac schimbări majore. În funcție de competitivitate, optimizarea SEO este o treabă de 2-3 luni sau câțiva ani. Dacă ai o firmă care oferă servicii, într-un oraș foarte mic, poți să ajungi pe primul loc în 2-3 luni. Dacă ești într-un domeniu foarte competitiv și activezi la scară națională, o să dureze vreo 2-3 ani să ajungi pe primul loc. Google apreciază conținutul de calitate și site-urile care sunt actualizate constant.
Optimizarea SEO este foarte importantă pentru orice site deoarece atrage vizitatori noi și implicit poate crește vânzările. Faptul că ai creat un site web, nu te ajută prea mult să îți cresti afacerea, deoarece dacă nu este optimizat, nimeni nu o să îl găsească când caută servicii sau produse asemănătoare cu ce ai tu de oferit. Un site neoptimizate este pe ultimele pagini din Google și uneori poate să nu apară deloc.
În zilele noastre, optimizare pentru motoarele de căutare este o necesitate. Un site care nu este optimizat nu are niciun sens să existe. De fapt statisticile arată ca 90,63% din site-uri nu au trafic organic din Google, conform unui studiu făcut de Ahref’s, pe un miliard de site-uri. Sunt niste statistici îngrozitoare, care ar trebui să te facă să te gândești foarte serios la viitorul companiei tale în mediul online. Multă lume nu știe ce este SEO și îl ignoră complet.
SEO este importat deoarece în România, cei mai mulți oameni au acces la internet și caută servicii și produse online. Numărul persoanelor care folosesc internetul este în continuă creștere și asta înseamnă că site-ul tau poate fi un canal de vânzări foarte important.
Multă lume nu știe ce este SEO și îl confundă cu SEM. SEO este despre rezultatele care sunt în mod organic pe prima poziție și SEM este despre cele care sunt acolo ca anunțuri plătite. În imaginea de mai jos poți vedea că cele care sunt plătite au cuvântul „Anunț” în dreapta site-ului.
Văzând această imagine probabil te gândești că SEM e mai bun decât SEO. Ține cont că reclamele plătite sunt destul de scumpe și nu întotdeauna îți recuperezi investiția. De asemenea în momentul când nu mai plătești, site-ul tău nu o să mai fie afișat. Pentru rezultatele organice nu plătești nimic către Google că să ai site-ul afișat pe prima poziție, dar trebuie menționat că sunt costuri destul de mari pentru a ajunge acolo. Statisticile arată că cei care au dus până la capăt o campanie de SEO, și-au recuperat întotdeauna investiția. Înainte să te apuci de optimizarea SEO, trebuie să ai niște estimări realiste ale timpului și bugetului, deoarece dacă întrerupi campania de SEO, ai pierdut tot timpul și banii.
Statisticile arată că in jur de 60% din persoane, dau click pe reclamele din Google. La BRO Media recomandăm tuturor clienților să înceapă și SEO și SEM deoarece folosite împreună sunt mai eficiente. Avantajele de a incepe o campanie SEM este că ai rezultate mult mai rapide decat la SEO, dar nu întotdeauna aduc rezultatele dorite. Avantajul la SEO este că odată ajuns pe prima poziție rămâi acolo și dacă nu mai plătești nimic. Evident că de pe prima poziție te poti duce doar în jos, așa că dacă competitorii investesc în SEO, e posibil ca site-ul tău să nu mai fie pe prima poziție. Toate site-urile mari din Romania investesc constant în SEO deoarece căderea de pe primul loc poate să afecteze serios business-ul. Primele poziții din Google iau cam 70-80% din volumul de trafic.
SEO este influențat de multe aspecte care țin de conținutul site-ului, experiența utilizatorilor și lucruri externe site-ului. Google apreciază conținutul fresh și site-urile care sunt rapide pe computer sau telefon. Mai jos este o listă cu cele mai importante 5 lucruri care influențează SEO.
Fiecare site are autoritate care este notată de la 1 la 100. Un site făcut de curând, o să înceapă cu o autoritate de 1 și pentru a fi în topul căutărilor, acesta trebuie să concureze pentru cuvinte cheie cu o competitivitate foarte mică. Este imposibil ca un site nou să apară în fața unui site vechi pe căutări cu competitivitate mare. De exemplu, dacă ai făcut azi un site și vinzi electronice, nu te aștepta ca în 2-3 luni să te bați cu Emag și Flanco, că nu ai nicio șansă. Poate dacă muncești foarte mult 3-4 ani, ajungi să concurezi cu ei în clasamentul Google. Autoritatea este o chestie destul de complexă și este influențată de foarte multi factori. Cei mai importanți factori sunt vechimea site-ului și calitatea conținutului.
SEO on page înseamnă structura site-ului și cum este aranjat conținutul pe pagină. Aici contează cantitatea și calitatea conținutului și cum este acesta structurat . Un conținut de calitate răspunde tuturor întrebărilor și are o concluzie la final. Paginile de servicii trebuie să fie cât mai detaliate și tot conținutul de pe site trebuie să fie despre un anumit serviciu. La SEO on page se încadrează și viteza site-ului și experiența utilizatorului pe site-ul tău. De asemenea link-urile interne contează foarte mult pentru ai arata lui Google despre ce este site-ul tau și care sunt cele mai importante pagini ale site-ului.
Google a început ca un motor de căutare, care îți răspunde la niște întrebări și îți oferă informațiile pe care le cauti. Multă lume uită asta și gândesc site-urile doar pentru promovarea companiei, fără a oferi informații gratuite, pe care Google le apreciază. Pentru a crește autoritatea site-ului în fața motoarelor de căutare, site-ul tău trebuie să ofere răspunsuri calitative la întrebările utilizatorilor. Dacă nu ai o sectiune de blog în care să scrii articole care răspund întrebărilor oamenilor, este mai greu să fi pe primele poziții în motoarele de căutare. Google apreciază site-urile care au mult conținut calitativ și sunt actualizate des.
Deli este ironic, pentru a te clasa în topul Google și a avea trafic organic, trebuie să ai trafic pe site. Suna aiurea, dar are logică. Google se uită daca site-ul tău are persoane care îl vizitează și ia în calcul timpul petrecut pe site.
Cum să ai trafic daca site-ul tău este pe ultimele pagini din Google?
Răspunsul este foarte simplu; trafic direct. Poți să împarți flyere, cărți de vizită sau să creezi campanii de promovare plătită. Nu contează cum aduci oameni pe site, dar trebuie să găsești o soluție să aduci câți mai mulți și să îi faci să petreacă cât mai mult timp pe site. O altă metodă este căutarea brandului personal pe Google. Daca luam exemplul de mai sus cu magazinul de electronice, evident că nu o să apari prea curand pe căutari de genul „televizor Samsung” sau „iPhone 14”. Google ia în considerare și dacă lumea caută brand-ul tău. Dacă ai un nume unic, este foarte ușor să ajungi pe prima poziție. Indiferent de domeniul de activitate, este ușor să crești în clasamentul Google chiar dacă la început ești pe ultimele pagini cu rezultate. Doar munca multă face diferența.
Un alt lucru important pe care motoarele de cautare il iau in considerare, este cate site-uri pun pe site-ul lor, un link catre site-ul tau. Asta ii da un semnal lui Google ca ceea ce ai tu pe site este valoros si impartasit si de altii. Evident ca este important ca cei care pun un link catre site-ul tau, sa fie din acelasi domeniu de activitate si sa aiba o autoritate mare. Daca ai link-uri de la site-uri care nu sunt in domeniul tau de activitate, nu o sa te ajute. La fel daca ai link-uri de la site-uri care au o autoritate foarte mica. Cand vine vorba de link-uri, cel mai important aspect este calitatea, nu calitatea. Din cauza abuzurilor, Google a inceput sa nu mai puna asa de multa importanta pe numarul de link-uri ca in anii trecuti si pare ca importanta link-urilor e din ce in ce mai mica. In ziua de azi este usor sa ai un link de pe orice site si de aceea au inceput sa isi piarda valoarea.
Acum că am aflat ce este SEO, să vedem cât durează o optimizare SEO. Pentru domenii de activitate în care nu este competitivitate mare, SEO poate fi făcut între 3 și 6 luni. Trebuie menționat că este indicat să se posteze pe blog măcar o dată pe lună, pentru a continua să crească autoritatea și de a fi din ce în ce mai greu de detronat. Pentru domeniile de activitate cu competiție mare, trebuie să iei în considerare minim un an pentru a vedea rezultate bune. De menționat că odată ajuns într-o poziție bună, este indicat să se facă o mentenanță, pentru a se menține acolo. În domeniile cu competitivitate ridicată, sunt schimbări în clasament mereu, deoarece companiile investesc multi bani pentru a fi in top.
Înainte să începi un proiect de SEO trebuie să fi hotarat 100% că vrei să duci proiectul până la capăt, dacă nu vei pierde banii și timpul. Investiția nu se amortizează în niciun caz în primele luni, ci doar dacă duci până la capăt proiectul și ajungi pe poziția dorită. Deabia atunci încep să vină banii din optimizarea SEO și începi să îți recuperezi din investiție. Dacă ești pe prima pagina, dar pe locul 7 sau 8, șansele să iei un client sunt aproape de 0, deoarece 95% din trafic se duce către primele 3 rezultate.
Daca ai un site web și știi ce este SEO, este necesar să te apuci să îl optimizezi, sau să colaborezi cu cineva pentru optimizare profesională. Dacă ai doar un site de prezentare, care este pe ultimele pagini din Google, e la fel de folositor ca un flyer. Nimeni nu o să știe de compania ta, dacă nu le spui tu direct. Scopul SEO este de a aduce clienți noi, care nu au mai interacționat niciodată cu tine sau compania ta.
Este recomandat să se faca optimizarea SEO impreună cu campaniile Google plătite. Sunt două lucruri care merg foarte bine împreună și într-o strategie pe termen lung sunt alegerea perfectă. Dacă vrei să faci ceva pe termen scurt pentru a-ți testa idea, nu este recomandat să te apuci de SEO. Vezi întâi dacă ideea ta funcționează și când ești sigur că în câțiva ani vrei să faci aceeași activitate, apucă-te și de SEO.
Dacă alegi o agenție care să se ocupe de optimizarea SEO, asigură-te că acea agenție este pe poziția pe care vrei să fi și tu. Dacă alegi o agenție care nu este în top pentru niciun servicu pe care îl oferă, este posibil să nu te ducă nici pe tine în top și încercând să economisești niște bani, ajungi să îi pierzi pe toți, fără niciun rezultat. Fiind un domeniu în care rezultatele apar după un termen lung, nu ai vrea să fi pus în situația în care ai pierdut poate un an și nu ai niciun rezultat.
Daca ai înteles ce este SEO și câtă muncă necesită, poți să te apuci să il faci singur, citind articole despre SEO sau ne poți contacta pentru a discuta mai multe detalii despre proiectul tău.
Date Companie:
BRO Media Online SRL
CUI: 45586725
J08/337/2022
Cap. Soc. 200 RON